Knooppunt Ekkersrijt verandert mogelijk nog

De kruising van de snelwegen A50 en A58 bij industrieterrein Ekkersrijt wordt naar alle waarschijnlijkheid anders dan is gepland. In het ontwerp van de nieuwe aansluiting is geen rekening gehouden met de aanleg van een nieuwe weg vanaf dit punt naar Helmond. De kans dat die weg er bij komt, is groot.

De kruising bij Ekkersrijt is niet alleen het punt waar twee snelwegen bij elkaar komen, maar ook waar de duizenden bezoekers van het meubelplein binnenrijden, evenals de in totaal 11.000 werknemers van het industrieterrein. Sinds de A50 in september vorig jaar open ging, staan er met regelmaat lange files bij de stoplichten. De doorstroming verbetert naar verwachting veel als de verkeerslichten hier verdwijnen.

Een ontwerp hiervoor is begin dit jaar gereed gekomen. Daarbij lopen de snelwegen in een grote boog in elkaar over, en verdwijnt de afslag naar Ekkersrijt die er nu ligt. Die wordt een paar honderd meter naar het westen verplaatst, naar de A58. Van daaruit kan de automobilist van de snelweg af richting Ekkersrijt of Eindhoven.

De aanleg start op zijn vroegst in 2006. De gemeenten Son en Breugel en Eindhoven zijn momenteel bezig met nieuwe bestemmingsplannen voor dit punt. De procedure start volgens een woordvoerder van Eindhoven waarschijnlijk medio september. In dit ontwerp is echter geen rekening gehouden met de plannen voor een nieuwe weg die de noordkant van Eindhoven gaat verbinden met de regio Helmond.

In de studie hiernaar starten alle vijf de varianten voor zo’n weg bij Ekkersrijt. In een geval – variant 1 – hoeft er niets te worden aangepast, omdat het verkeer dan via de Kennedylaan blijft lopen. Deze variant lost echter de verkeersproblemen in de regio niet op, bleek uit de uitgelekte studie, en zal daardoor waarschijnlijk niet worden gekozen.

Bij de andere varianten komt er een weg in het verlengde van de A58, aan de zuidkant van de industrie op Ekkersrijt. Volgende maand wordt duidelijk welke variant er waarschijnlijk komt. Daarna volgen de gebruikelijke bezwaarprocedures.

Ook is de financiering van dit project nog niet rond. Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, dat de regie voert bij de studie, verwacht dat de weg pas na 2017 wordt aangelegd. Volgens Rijkswaterstaat, dat de plannen kent, betekent dit niet dat het ontwerp voor Ekkersrijt weer fors op de schop moet. „Dat kan voor minstens negentig procent intact blijven“, stelt een woordvoerster. „En waarschijnlijk start de bouw van die nieuwe weg Eindhoven-Helmond pas na de ombouw van de kruising. Daar gaan wij niet op wachten.“